Досвід роботи Новопарафіївського НВК

з національно-патріотичного виховання

Автор: педагог-організатор Мартинович Л.П.

 

Ми воїни. Не ледарі. Не лежні.
І наше діло праведне й святе.
Бо хто за що, а ми за незалежність.
Отож нам так і важко через те
.

Ліна Костенко

Завданням школи на сучасному етапі розвитку освіти є формування свідомої, творчої особистості, здатної адекватно діяти за будь – яких обставин, приймати самостійні рішення, дотримуватися власної лінії поведінки, поважати думки інших людей, реагувати на глобальні зміни у світі.

Виховну роботу школи плануємо за ціннісними орієнтирами, спрямовуючи діяльність на всебічний розвиток особистості. Особливу увагу приділяємо вихованню почуттів національної гідності і патріотизму, прищепленню навичок духовності на засадах народної педагогіки.

В умовах сьогодення постає проблема радикальних змін у сфері виховання, тому формування особистісних рис громадянина України є найголовнішим завданням на сьогоднішній день. Наша держава потребує діяльних, інтелектуально розвинених громадян. Лише творча, естетично багата особистість здатна розв’язати складні завдання, які забезпечать не просто виживання, а прогрес нації, здатної посісти гідне місце в світовому співтоваристві.

Виховна робота в школі проходить під девізом: “Формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації”.

Досягненню поставленої проблеми сприяє виконання таких завдань:

  • виховання поваги до культурного та історичного минулого України;
  • формування національної свідомості, людської гідності, любові до рідної землі, родини, народу;
  • утвердження патріотичних цінностей і переконань;
  • усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю;
  • прищеплення кращих рис української ментальності – працелюбності, свободи, справедливості, доброти, чесності, обережного ставлення до природи;
  • формування мовленнєвої культури;

- підвищення рівня соціальної активності особистості: готовність до участі у процесах державотворення, здатність до спільного життя та співпраці у громадянському суспільстві, готовність взяти на себе відповідальність;

- уміння розв’язувати конфлікти у відповідності з демократичними принципами, здатність до самостійного життєвого вибору;

      - вшанування пам'яті воїнів, які загинули під час бойових дій в зоні АТО.

Найважливішим завданням українського суспільства було і є виховання покоління гуманістів і патріотів, для яких найвищим ідеалом є єдність особистих та національно державних інтересів.

В Законі України «Про загальну середню освіту» особлива увага приділяється вихованню громадянина – патріота своєї країни, який свідомо ставиться до своїх обов’язків, готовий до подальшого навчання та трудової діяльності.

Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 № 1243 «Про Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України» передбачено створення кожною школою моделі власної виховної системи, що має на меті формування морально-духовної життєво компетентної особистості, однією із завдань якої є самореалізація в соціумі як громадянина своєї країни.

Слово «патріот» у перекладі з грецької означає «земляк», «співвітчизник».

Патріотизм виявляється у любові до свого народу, турботі про його благо; повазі до українських звичаїв і обрядів, мови та історії; сприянні становленню й утвердженню України як правової демократичної суверенної держави.

Національно-патріотичне виховання полягає у всебічному пізнанні історії, культури, духовності українського народу, усвідомленні кожною дитиною себе як індивідуальності, особистості та як частки своєї нації, а на цій основі – і складової всього людства, розумінні ролі історичних знань про свою країну, її духовну культуру та уміння захищати національні інтереси свого народу.

Сучасні обставини національного відродження зумовили гостру потребу в людях, які мають стійкі патріотичні переконання та уміють відстоювати їх у реальних умовах.

В основу національно-патріотичного виховання в Україні покладено національну ідею як об’єднуючий  чинник розвитку суспільства і нації. Формування національної свідомості і патріотичне виховання залишаються у центрі уваги учасників виховного процесу нашої школи.

Урочисте відкриття меморіальної дошки 21 серпня 2017 року на честь Веренича Олега Володимировича, який загинув в зоні АТО, виконуючи звій обов'язок перед Батьківщиною.

Гімном України починаються всі важливі заходи, що проводяться у школі, а хвилина мовчання як вияв скорботи та глибокої поваги до загиблих оголошується, коли ми згадуємо про трагічні події.

Із метою розвитку патріотичних почуттів у школярів, виховання пошани до історичної пам’яті, збереження правдивої історії проводимо години спілкування з воїнами різних поколінь. Щороку 15 лютого в закладі проходять заходи до річниці Дня вшанування  учасників бойових дій на території інших держав: бесіда «Загиблим – світла пам'ять, живим - пошана!», година спілкування «Слава ветеранам та вічна пам'ять воїнам, загиблим на афганській війні», виховна година «Дух братерства розвідників», перегляд відеофільму про виведення військ з Афганістану, який висвітлює   подвиги  воїнів-інтернаціоналістів «Спасибі Вам, шановні учасники бойових дій, за мужність і героїзм …», конкурс стенівок «Ти вічний біль – Афганістан!». Спогадами діляться наші односельці Таран С.О. та Пічка І.П., які приймали безпосередню участь у тих далеких подіях.

З нетерпінням чекають учні День Покрови Матері Божої або День українського козацтва, а з 2014 року  – згідно Указу Президента України Петра Порошенка –  ще і День захисника України. Як правило, проводимо «Козацькі розваги», які збагачують  малят духовно, надихають патріотизмом та розвивають фізично. Цього дня згадуємо козацьких ватажків, які залишили слід в історії нашої країни. Проходять такі заходи як презентація роботи козацьких роїв, які є у класних товариствах. А 13 жовтня 2017 року в закладі було проведено благодійний ярмарок "Допоможи солдату - збережи Україну". Учні закладу з допомогою своїх родин взяли активну участь у ярмарці. Присутні були також жителі села.

Зібрані кошти були передані на лікування бійцю АТО, який лікувався в Харківському військовому госпіталі.

Кожної весни учні закладу активну участь беруть у проведенні святкування свята Перемого. Щороку на 9 Травня біля пам’ятника – почесна варта старшокласників.

З метою формування історичної пам'яті, виховання почуття патріотизму та усвідомлення національності, виховування шанобливого ставлення до Героїв Небесної сотні в учнів та вихованців, в закладі проводяться: виховна година «Герої небесної сотні», «Небесна Сотня. Герої не вмирають», «Пам'ятаємо героїв», година спілкування «Герої Небесної Сотні», перегляд презентацій та відеороликів про події на Майдані «Невмируща Небесна Сотня!», урок мужності «Свіча пам'яті»,  усний журнал «20 лютого – День памяті героїв Небесної Сотні», загальношкільна лінійка-реквієм «А сотню вже зустріли небеса…».

В закладі для підтримки наших солдат на Сході України  було проведено акцію "Даруємо тепло своїх долоньок!". Учні та вихованці дошкільної групи вирізали з кольорового паперу свої долоньки, а потім з них було створено творчу композицію "Своїми долоньками мир захистимо!"

В закладі проводяться заходи до дня памяті жерв Голодоморів, до Дня Соборності України, день памяті битви під Крутами, свято "6 грудня - День Збройних Сил України", День визволення Кегичівщини, свято Масляної, Стрітення, "Щедрий вечір" свято вишиванки.

 

Висновок

 

Сучасна школа покликана підготувати молодих людей до життя у відкритому, демократичному, поліетнічному, культурному, гуманному громадянському суспільстві. Спонукати їх до знаннь, надати соціальну підготовку та сприяти моральному та емоційному розвитку, розвитку громадянина, належить саме вчителю, захиснику національних і державних інтересів. Тому метою національно-патріотичного виховання у нашій школі є вироблення кожним учнем переконань, волі й навичок діяти в інтересах і на користь Батьківщини.

Національно-патріотичне виховання має наскрізно пронизувати весь навчально-виховний процес, органічно поєднувати національне, громадянське, моральне, родинно-сімейне, естетичне, правове, екологічне, фізичне, трудове виховання, базуватися на національній історії, знанні та відстоюванні своїх прав, виконанні конституційних і громадянських обов’язків, відповідальності за власне майбутнє, добробут та долю країни.

Для цього потрібна цілеспрямована, організована взаємодія дітей з батьками, педагогами, дитячими колективами, громадськими об’єднаннями, закладами культури, територіальною громадою. Те, що закладено учням у процесі навчання і виховання у школі, обов’язково виявиться у майбутньому. Це й спонукало  описати   наш досвід роботи з дітьми.